砂岩

移動先: 案内検索
この記事は内容の更新を必要とします。
この記事は翻訳途中です。
あなたが内容を翻訳してみませんか?
砂岩
落下

いいえ

透過

いいえ

発光

いいえ

爆発耐性

4

回収道具

再生

いいえ

スタック

はい(64)

可燃性

なし

ドロップ

自身

データ値

dec: 24 hex: 18 bin: 11000

ID名

sandstone

砂岩
(Sandstone)
は固形のブロックである。これは積み重なった砂(Sand)の下で自然に見つけることができ、クラフティンググリッド(Crafting Grid)に砂4ブロックを正方形となるように入れることで制作することもできる。このことから、砂岩を制作する場合には作業台(Crafting Table)を使用する必要はない。

赤砂岩
(Red Sandstone)
はメサバイオームに存在する砂岩の派生である。赤い砂を砂岩のようにクラフトすることで入手することもできる。

ブロック
砂岩

赤砂岩

硬さ 0.8
回収道具
採掘時間[注釈 1]
4
木製 0.65
石製 0.35
鉄製 0.2
ダイヤ製 0.2
金製 0.1

クラフトから[編集 | ソースを編集]

材料 レシピ » 結果

砂岩/赤砂岩

4
砂岩ハーフブロック

作製材料として[編集 | ソースを編集]

材料 レシピ » 結果
砂岩/赤砂岩
砂岩/赤砂岩

機能と挙動[編集 | ソースを編集]

砂と違い、砂岩は重力の影響を受けず、支えとなるブロックの上以外に設置されても落ちることはない。砂岩は普通、砂っぽいエリアの一番下に出現し、上の砂を支えている。しかし、地底がその空間に生成されると、砂岩を削りとり、刺激すると崩壊してしまう、支えの無い砂でできた空間となる。砂岩が出現することで、このことは砂漠をテーマとする建造物にとてもふさわしいものとなった。

プレイヤーがサバイバルモード(Survival Mode)砂漠バイオームにスポーンする場合、砂岩はシェルターの材料として容易に手に入るものであろう。ここで覚えておくべきことは、砂を圧縮して1つの砂岩を作るためには砂が4ブロック必要なことである。設置された砂岩はどの種類のツルハシでも回収することができる。素手で砂岩を壊すことでブロックこそ破壊できるものの、資源は何もドロップしない。素手で砂岩を掘る場合、木のツルハシを使うよりわずかに時間がかかる。

砂岩はハーフブロック(Slabs)に作り変えることができる。ハーフブロックは現在、ゲーム内において、単独のブロックタイプとして別のデータ値(Data values)で記述されているので、砂石ハーフブロックはまるで石でできているかのような反応を示す。このことはそれらを掘るのに時間が掛かることと、原料である砂岩より遥かに大きな爆発抵抗値を持っていることを意味する。砂岩の爆発抵抗値(Blast Resistance)は、他に砂や草ブロック(Grass Block)と似ており、原木(Wood)石(Stone)よりも遥かに低い。

砂岩は砂漠の井戸(Desert Well)として知られる地上構造物を構成する素材である。これらはたまに砂漠バイオームに発生する。これらは5x5の大きさで3x3の容量の水が 中央の十字型の窪みに存在している。 これらは水を手に入れる時に、場合によっては有用なのだが、どうしても砂漠にはそれなりの頻度で湖またはオアシスが生成される傾向がある。スナップショット13w17aより、砂漠に湖やオアシスが生成されなくなったので、井戸と村が砂漠にある唯一の水源となった。

Beta
1.2Sandstone.pngAdded sandstone.
1.3Sandstone is now found below three blocks of naturally generated sand.
Added the ability to craft sandstone slabs from sandstone.
1.8Sandstone does not occur naturally in chunks generated in this version.
1.8.1Resolved the issue from Beta 1.8.
正式版
1.2.1SandstoneGlyphs-Unused.png SandstoneFace-Unused.pngTwo textures were added to the terrain.png and were to be/would have been used as decorative sandstone variants; however, these textures did not appear in the game at the time.
1.2.432px32pxThe textures added in 1.2 were changed, and the blocks which use them were actually implemented,[1] using the same in-game name as regular sandstone.
1.3.112w19aDistinct names (chiseled sandstone and smooth sandstone) were given to the variants of sandstone. Before this update, chiseled sandstone was often referred to as hieroglyphic sandstone or decorative sandstone.
12w21aAdded desert temples, which use all three variants of sandstone as building materials.
Added sandstone stairs.
12w21bAdded crafting recipe for sandstone stairs.
1.814w20aSandstone now generates at the entrances of caves.
14w29aSmooth sandstone can no longer be crafted into itself.[2]
August 5, 2014Dinnerbone tweets a screenshot containing red sandstone.
14w32aRed Sandstone.pngSmooth Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.pngAdded red sandstone.
Red sandstone now generates at mesa caves instead of sandstone.
0.1.0Sandstone.pngAdded regular sandstone.
0.6.032px32pxAdded chiseled and smooth sandstone. Sandstone is now crafted in the stonecutter.
0.7.3Sandstone stairs were made craftable.
0.13.0build 1Sandstone is no longer crafted in the stonecutter.
0.14.0build 1Red Sandstone.pngSmooth Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.pngAdded red sandstone.
Console Edition
TU1CU11.0Patch 1Sandstone.pngAdded sandstone.
32px32pxAdded the variants of sandstone. They would drop the original sandstone upon breaking.
TU141.04Added crafting recipes for smooth & chiseled sandstone.
Smooth and chiseled sandstone now drop themselves.
TU31CU191.22Patch 3Red Sandstone.pngSmooth Red Sandstone.pngChiseled Red Sandstone.pngAdded red sandstone and its variants.

  • In version 1.2.4, both Smooth Sandstone and Chiseled Sandstone can be used in all the same ways as sandstone, including making more slabs or Smooth Sandstone blocks. Their output rates ultimately give no material loss nor gain. It should be noted that it is not possible to convert any of these blocks back to normal sandstone, but two slabs can be used to attain the same look.
  • Sandstone is the only block that uses only itself as a material to create a variant of itself (Sandstone or Smooth Sandstone to Smooth Sandstone).